Sunday, October 04, 2020

Faktor-faktor rakyat berhijrah ke negara lain

Masalah penghijrahan rakyat ke sesebuah negara perlu dikawal agar nilai kecintaan terhadap negara asal tidak hilang dalam jiwa mereka.

Bincangkan faktor-faktor penghijrahan rakyat sesebuah negara ke negara lain termasuk Malaysia.


Sejak dua atau tiga dekad kebelakangan ini memang kita dapat menyaksikan fenomena penghijrahan rakyat dari pelbagai negara ke negara lain dalam jumlah yang tinggi. Kajian sudah membuktikan bahawa banyak orang berhijrah dari negara yang kurang maju ke negara yang lebih moden seperti rakyat Bangladesh pergi berhijrah ke Malaysia. Berita tentang penghijrahan sebegini telah menjadi bahan utama mana-mana media massa terutamanya televisyen kerana isu ini menarik minat pelbagai pihak atas dasar impak yang berlaku begitu ketara. Jadi, pemahaman tentang punca perkara ini berlaku amat penting supaya semua pihak berupaya untuk menghalang fenomena ini daripada terus menghantui kehidupan masyarakat sejagat.


Sejak awal lagi, perkara ini berlaku kerana peluang kerja yang terhad dan terkawal di sesetengah negara seperti Indonesia dan Bangladesh itu. Situasi ini wujud kerana jumlah penduduk negara-negara ini begitu banyak sehingga mencecah ratusan juta orang yang menyebabkan peluang kerja begitu terhad untuk diperoleh walaupun memiliki pendidikan tinggi. Apabila mereka terpaksa menunggu bertahun-tahun untuk memperoleh kerja gagal sudah pasti keinginan untuk berhijrah ke negara lain akan bertambah saban hari terutama selepas melihat penderitaan kehidupan keluarga. Maka, penghijrahan secara besar-besaran berlaku kerana golongan ini tidak mempunyai peluang kerja di negara asal itu.


Lantaran itu sehingga kini, punca penghijrahan itu dikaitkan dengan keadaan politik yang tidak stabil terutamanya disebabkan oleh peperangan, perebutan kuasa dan tunjuk perasaan yang keterlaluan. Pergolakan politik yang melanda Syria, Yemen, Thailand, dan Iraq serta Mesir telah mendorong rakyat mereka berhijrah ke negara yang lebih stabil suasana politiknya demi kesejahteraan kehidupan keluarga. Golongan yang berhijrah ini sudah bosan dan tidak tahan dengan kesusahan hidup yang alami apabila negara mereka bergolak itu. Ringkasnya, suasana aman dan damai yang dialami oleh negara jiran itu telah menjadikan lebih banyak pihak berhasrat untuk meninggalkan negara mereka sendiri.


Bagi sesetengah orang, sebab utama perkara ini berlaku dikaitkan dengan aspek kepakaran yang tidak diiktiraf oleh negara asal seseorang itu. Ada golongan cerdik pandai atau ahli akademik yang berasa kemahiran mereka tidak dihargai di negara sendiri lalu berhijrah ke negara lain untuk memperoleh lebih banyak peluang meninggikan pemikiran mereka tentang sesuatu perkara. Pemerintah seperti di negara China yang menahan mana-mana ahli akademik yang mengkritik pemerintahan kerajaan semasa di negara itu tanpa sebarang alasan yang munasabah. Jelaslah, masalah ini boleh dibendung jika pemerintah sesebuah negara itu mengiktiraf dan memberikan insentif yang berpatutan agar golongan cendekiawan ini tidak mempunyai keinginan untuk meninggalkan negara.


Penghijrahan penduduk ke negara lain turut disebabkan oleh keinginan memiliki upah atau gaji yang jauh lebih tinggi dari negara asal. Banyak rakyat Malaysia yang sanggup bekerja di Singapura kerana mereka bakal dibayar gaji yang  begitu lumayan berbanding di Malaysia. Apabila gaji ini ditukar dalam bentuk mata wang ringgit sudah pasti gaji yang diperoleh itu jauh lebih banyak lalu mampu menyara kehidupan mana-mana keluarga di negara ini pula. Akibatnya, kerajaan perlu mempunyai satu ketetapan tentang jumlah gaji yang harus di bayar kepada rakyat supaya mereka tidak dipengaruhi oleh unsur luar negara yang membahayakan itu.


Ada juga pihak yang berhijrah kerana ingin mengalami pengalaman baru di negara asing. Mereka ingin menikmati suasana iklim, budaya, bahasa, dan sebagainya yang jauh berbeza daripada negara asal. Jiwa mereka yang melonjak-lonjak untuk mengalami pengalaman unik ini tidak akan mampu untuk menghalang kedatangan golongan ini walaupun pelbagai kekangan dikenakan kepada golongan yang mahu berhijrah itu. Peribahasa hendak seribu daya tak hendak seribu dalih membuktikan bahawa apabila seseorang itu sudah menetapkan keinginannya sudah pasti mereka akan melaksanakannya sehingga berjaya tanpa menghiraukan rintangan yang menunggu pula.


Kesimpulannya, penghijarahan warga dunia berlaku disebabkan oleh semua faktor di atas. Kita semua haruslah bersedia untuk menerima realiti bahawa penghijrahan akan berlaku juga. Semua pihak terutamanya rakyat negara ini hendaklah bersikap lebih proaktif dalam melihat situasi ini kerana kedatangan warga asing memang ada kebaikan tertentu pula. Slogan menerima penghijrahan ini dengan tangan terbuka perlulah wujud dalam jiwa rakyat negara ini dan dunia kerana kita semua saling memerlukan untuk meneruskan kehidupan ini.



No comments:

Artikel Pilihan

Sebab-sebab buli siber berlaku di Malaysia?